Scholenbanden

 

Schooljaar 2017 – 2018
Scholenbanden

Enkele leerlingen van 1A hebben kerstkaartjes gemaakt voor onze partnerschool in Suriname. Op 6 december hebben we de kaartjes opgestuurd naar daar. Wij bedanken onze leerkracht plastische opvoeding, mevr. Bisback, om dit te coördineren en zij stond de leerlingen met raad en daad bij. Aan allen reeds een zalige Kerst!

Kerstkaartjes


PERSBERICHT: GO! Atheneum Brakel gaat naar Suriname

Sinds vorig schooljaar heeft het Atheneum van Brakel een Scholenband opgebouwd met de H.J. De Vriesschool in Saramacca (Suriname). Het doel is om Noord-Zuid relaties uit te bouwen met het oog op educatieve en interculturele uitwisseling en wereldburgerschapseducatie. In januari 2018 zullen 3 leerkrachten op werkbezoek gaan in Suriname. De bedoeling is om de raakvlakken en diversiteit tussen onze school en de Surinaamse school nog beter te ontdekken. Onze leerlingen hebben reeds verschillende projecten gedaan o.a. wafels gebakken, recepten uitgewisseld, Surinaamse groenten gekweekt, ons land voorgesteld via filmpjes, … Meer info over onze Scholenband vinden jullie op de schoolwebsite (www.atheneum-brakel.be) en dan gewoon doorklikken op de link van Scholenbanden. Onze directeur, mevr. De Schepper, is fier met de opgebouwde Scholenband en hoopt dat tijdens het schooljaar 2018 – 2019 onze Surinaamse bevriende leraren een bezoek brengen aan onze school!

Vlnr: mevr. De Schepper, dhr. Vanslembrouck, dhr. Beckers en mevr. De Pessemier


Op 2 december hebben we een mailtje ontvangen van onze Surinaamse school met een filmpje. In het filmpje demonstreren ze een typische dans, met name de potjo potjo.

Poco-Poco, (of potjo-potjo) is een dans, soort van linedance, waar iedereen in een groep of op een rij de pasjes doet die je in het filmpje ziet, dus 4 stappen links, 4 stappen rechts, 4 stappen naar achter, voren-achter, voren-achter, dan een kwartslagdraai en weer opnieuw beginnen in je nieuwe positie.

Genieten jullie mee !  ! !


Vorig schooljaar hebben we een aantal typische recepten uitgewisseld met onze Surinaamse partnerschool. Wij hebben hen een aantal Belgische recepten bezorgd onder andere witloofsla, frieten, chocolademousse en Belgische wafels. Hun voorkeur ging uit naar de Belgische wafels. Vandaar hadden we het idee om onze leerkracht Voeding – Verzorging, mevr. Magerman, aan te spreken om tijdens haar les eens Belgische wafels te bakken. De leerkracht zag dit onmiddellijk zitten. Op woensdag 22 november maakte ze samen met een leerling uit 2B, Margot Oosterlinck, heerlijke wafels. Op de foto hieronder zie je mevr. Magerman en Margot Oosterlinck.


De andere leerlingen van 2B mochten na de speeltijd aanschuiven om een lekkere wafel te eten. Van elke fase werd een foto getrokken! Via de foto’s kunt u stapsgewijs volgen hoe de ingrediënten omgevormd worden tot wafels. Onder de foto’s staat een filmpje waarin getoond wordt hoe een wafel gebakken wordt.

Alle genomen foto’s kunt u raadplegen door HIER te klikken en het recept van Belgische wafels kunt u lezen door HIER te klikken. Wij wensen mevr. Magerman en onze leerling Margot Oosterlinck nog eens uitdrukkelijk te bedanken om dit te willen doen voor onze Surinaamse vrienden. Vele leerkrachten dragen een steentje bij aan onze Scholenband met Suriname.


Op 13 november hebben de leerlingen van 1B tijdens de les Techniek 2 picknicktafels in elkaar gestoken. Deze tafels zijn bedoeld voor op de speelplaats. De leerlingen vonden het een leuk idee om van elke stap van de montage een foto te trekken en dit door te geven aan onze Surinaamse partnerschool. De leerkracht Techniek, dhr. Nissens, vond dit zeer goed en op 13 november monteerden de leerlingen de tafels onder zijn begeleiding.
In de Surinaamse school zijn er verschillende technische richtingen, vandaar dat dit een leuk project was om met hen te delen. De leerlingen vonden het superleuk om te doen en ondertussen leerden ze werken met onder andere een boormachine, schroevendraaier, hamer en tang.



In de maanden september / oktober beginnen de bladeren van de bomen te vallen. Er verschijnen dan ook vele paddenstoelen her en der. Mevr. De Pessemier heeft tijdens een wandeling verschillende paddenstoelen gespot in de natuur. Het leek ons een tof idee om daarvan foto’s te nemen en deze eens te delen met onze Surinaamse school. Ze vonden het prachtig om dit te zien. Onze Vlaamse Ardennen hebben heel wat moois te bieden!

 


Ook tijdens de zomervakantie hebben we onze Scholenband met onze partnerschool in Suriname onderhouden. We hebben een WhatsApp-groepje opgericht. Daar maken wij (mevr. De Pessemier, dhr. Beckers en dhr. Vanslembrouck) deel van uit en 5 collega’s van de Surinaamse school (directrice Angela Van Broekhoven, Edje Kromodrono, Jane Melcherts, Samentha Kromosentono en Soraya Biharie). We schrijven via dit groepje regelmatig een berichtje naar elkaar om te vragen hoe het gaat.

Gedurende de zomervakantie hebben we verschillende foto’s gestuurd ons landschap. Het landschap van de Vlaamse Ardennen is prachtig en we vonden dit meer dan de moeite om eens door te sturen. Bovendien is het voor hen enorm interessant om vast te stellen dat het landschap hier volledig anders is. De foto’s worden ook aan de leerlingen getoond daar.

 

 


Schooljaar 2016 – 2017
Scholenbanden

Dit weekend (24-25 juni) hebben wij een zeer leuke mail ontvangen uit Suriname! Zo hebben we een aantal filmpjes ontvangen waarop een aantal leerlingen hun voorstellen. Hieronder kan u alvast één filmpje bekijken.

Ze stuurden ook een stand van zaken door van onze Belgische groenten die ze aan het kweken zijn. De aardappelen en sjalotjes gaan ze binnenkort verplanten.

2

De zaadjes zijn ook enorm goed aan het groeien!

De leerlingen zijn bezig maatregelen te treffen om de plantjes te verplanten uit de cups.

De postbode die ons pakketje levert bij mevr. van Broekhoven!

 


Op donderdag 15 juni hebben wij een mail gestuurd naar onze partnerschool. Zoals afgesproken tijdens onze Skype-sessie gingen wij hen een aantal typisch Belgische gerechten overmaken die zij dan gaan maken. We hebben hen recepten opgestuurd om stoofvlees, witloofsla, frieten, chocolademousse, pannenkoeken en Belgische wafels te kunnen bereiden.
Klik hier om de recepten te bekijken.

Van hen hebben wij ook een mail ontvangen met een aantal typisch Surinaamse gerechten. Volgend schooljaar zal onze leerkracht van voeding, mevr. Van Fraechem, met haar leerlingen een aantal bereidingen maken.
Klik hier om te recepten te bekijken

De zomervakantie staat voor de deur hier bij ons in België en wij hebben hen alvast een deugddoende zomervakantie gewenst. De zomervakantie in Suriname start op 19 augustus tot 1 oktober! De Scholenband met onze Surinaamse school is super aan het lopen en we hopen er volgend schooljaar nog een zeer mooi vervolg aan te breien!


In onze partnerschool lukt het kweken van de groenten zeer goed! Het klimaat is er ideaal om zaadjes te laten ontkiemen en plantjes voelen zich in hun sas daar! Op donderdag 8 juni kregen we een aantal foto’s van hen met het resultaat tot nu toe! Wij zijn zeer blij dat het zo goed lukt!

 


Begin juni is er een knolletje van het tajerblad uitgekomen. We hadden de hoop al wat opgegeven! Mevr. De Pessemier is daarin geslaagd! Nu hopen dat de chilipepers ook groeien en wie weet komt het ook nog goed met de stekjes! We kruisen onze vingers!


Hieronder een verslag van onze tweede Skype-sessie die doorging op vrijdag 19 mei. We hebben geskyped met Angela van Broekhoven (directrice) en Jane Melcherts (leerkracht). Het werd een aangenaam, constructief gesprek van 30 minuten.

  • De situatie van staking in Suriname is momenteel onder controle. Alle leerkrachten zijn aan het werk. Een oplossing is er echter nog niet. Angela houdt ons op de hoogte als er zaken zouden veranderen. Hopelijk wordt de herwaardering toegepast zoals de overheid beloofd heeft.
  • Ons pakketje is goed aangekomen en ze hebben de aardappelen al geplant. Wij melden dat we ook alles al geplant hebben, maar dat we vrezen dat de stekjes en knolletjes de vorst niet overleefd hebben. We zetten alles op de chilipepers!
  • We spreken af dat zij een mail gaan sturen met een aantal Surinaamse recepten. Daar staan alle nodige ingrediënten bij. Wij kijken welke ingrediënten we hebben en de rest sturen ze dan op. Dat recept maken we dan hier bij ons. Onze leerkracht van voeding, mevr. Van Fraechem, ziet dit zitten om te doen met haar klas. Dit zal begin volgend schooljaar gebeuren, want de examens staan voor de deur en dan is het zomervakantie.
  • Omgekeerd gaan we hetzelfde doen. Wij dachten aan frietjes, pannenkoeken, chocolademousse, …
  • Van 19/08/2017 tot en met 1/10/2017 is het bij hen zomervakantie en hun kerstvakantie volgend schooljaar is van 22/12/2017 tot en met 4/01/2018.
  • Ze beschikken over WhatsApp. We hebben een WhatsApp groep aangemaakt om makkelijk kleine berichtjes naar elkaar te sturen.

We hadden een goed gevoel na de sessie.

Op de foto zie je dhr. Vanslembrouck en dhr. Beckers met op de achtergrond mevrouw van Broekhoven en mevrouw Melcherts.


Op 27 april krijgen we bericht uit Suriname dat ze ons pakket goed ontvangen hebben. Het pakketje is een tijdje onderweg geweest. Het is opgestuurd door ons op 12 april. Wij hebben gekozen voor aardappelen, sjalotjes en zaadjes van rode biet, bloemkool en spinazie! Het is nu de bedoeling dat zij deze groenten trachten te kweken. We hebben er ook een brief bijgestoken met uitleg over hoe de verschillende groenten geplant/gezaaid moeten worden. Daarnaast hebben we ook nog een receptje toegevoegd van elke groente. Zo kunnen ze onmiddellijk de groenten klaarmaken indien het kweken lukt!

20170410 Pakket Suriname
Op vrijdag 19 mei staat onze tweede Skype-sessie gepland met de directrice van onze partnerschool.


Op 25 april hebben we een mailtje ontvangen van de directeur van onze partnerschool. De situatie is nog steeds niet rooskleurig in Suriname.

Hieronder een stand van zaken:
Vorige week
 zijn opnieuw duizenden Surinamers de straat opgegaan om hun boosheid over het beleid van de regering van Desi Bouterse te uiten. De opkomst was een stuk groter dan vorige keer, toen arresteerde de Mobiele Eenheid (ME) hardhandig enkele actieleiders. De demonstratie verliep deze keer zonder geweld. De ME was wel aanwezig, maar trad niet op.
De actievoerders hadden deze keer wel een vergunning aangevraagd voor het houden van de demonstratie. Vorige keer was het ontbreken van vergunning een aanleiding voor de politie om actieleiders hard aan te pakken. Niet alle actieleiders waren het eens met de vergunningaanvraag omdat zij vinden dat het een grondrecht is om te mogen protesteren. De protesten hebben als doel de regering te dwingen een ander beleid te voeren zodat de groeiende armoede gestopt wordt. De financiële crisis in het land is ontstaan door dalende prijzen van grondstoffen zoals olie en goud, maar ook corruptie en slecht financieel beheer zijn oorzaken.

Op dinsdag 11 april hebben wij een pakketje ontvangen uit Suriname. In het pakketje vonden wij chilipepers, bitawiwiri en tajerblad. Nu zullen wij trachten deze 3 groenten hier te kweken!

De laatste weken zijn er verschillende leerkrachten aan de slag gegaan met groepjes van leerlingen om opdrachten uit te voeren i.v.m. Suriname. Op donderdag 23 maart hebben we een mail gestuurd naar onze partnerschool met een korte voorstelling van ons kernteam aan de hand van collages die ze gemaakt hebben tijdens de lessen Frans bij mevr. Wittevrongel. Tijdens de lessen Aardrijkskunde bij dhr. Van Waeyenberghe hebben de leerlingen van 4ASO een aantal filmpjes gemaakt over onze gemeente, over de geschiedenis van België en over de politiek en cultuur van België. De filmpjes kan je hieronder bekijken. Deze filmpjes zijn ook reeds aan onze partnerschool bezorgd.

Onze kerngroep heeft ook reeds een powerpointpresentatie gemaakt over de Surinaamse groenten en keuken. Dit wordt eerstdaags naar onze partnerschool gemaild.
Powerpoint Surinaamse gerechten: klik hier
Powerpoint Surinaamse groenten: klik hier
Ons volgende project is het effectief kweken van Surinaamse groenten. In de Paasvakantie zal onze partnerschool een pakketje opsturen naar ons met een aantal Surinaamse stekjes en knolletjes. Wij zullen op onze beurt een pakket samenstellen om naar Suriname te versturen.

Op woensdag 15 maart hebben wij een mail ontvangen van onze Surinaamse school. Zij hebben een fotoboekje gemaild met de verschillende evenementen die ze op hun school kennen. Wij vinden het alvast super om dit te krijgen. Dit boekje hebben we overlopen met ons kernteam van leerlingen en iedereen kan dit fotoboekje raadplegen via deze blog. Onze leerlingen hebben op die manier een duidelijker beeld gekregen van de Surinaamse school!

Klik hier om het FOTOBOEKJE H.J de Vries in te kijken


Stand van zaken betreffende de staking in Suriname.

23/02/2017

Vonnis rechter: bonden mogen niet meer staken


Wilgo Valies, voorzitter van de Bond van Leraren (BvL) en Alliantie van Leerkrachten in Suriname (ALS), is bezorgd over het vonnis dat vandaag geveld is door rechter Suzanne Chu. De Staat Suriname had via de kortgedingrechter gevraagd om de BvL en ALS te veroordelen om hun staking en acties onmiddellijk te beëindigen. De rechter heeft de vordering van de Staat vandaag toegewezen, waardoor de bonden niet meer mogen staken om zaken rond het herwaarderingsprogramma af te dwingen.

De tegenvorderingen die de BvL en ALS gesteld hadden, zijn ook afgewezen. Volgens Valies is staking een grondrecht en zullen de BvL en ALS na overleg met hun advocaat bepalen als ze beroep tegen het vonnis zullen aantekenen.

Surinaamse leerkrachten mogen niet staken om herwaardering


PARAMARIBO, 23 feb – Leerkrachten van de verscheidene onderwijsniveaus mogen geen actie meer voeren om herwaardering. Dit heeft de rechter in kort geding beslist. De staking van de Bond van Leraren en de Associatie van Leerkrachten in Suriname zal dan ook moeten worden opgeheven. De vakbonden moeten nog een besluit nemen.

Volgens het vonnis van de rechter mag geen actie meer worden gevoerd als het om de herwaardering gaat. De beide vakbonden hebben recent hun staking en protestacties opgeschort. Dit betekent zoveel als dat ze elk moment weer actie kunnen voeren. Het mag dus niet meer van de rechter. De kans bestaat dat de vakbonden in hoger beroep gaan. Het kort geding was aangespannen door de regering.

De vakbonden gingen onlangs in actie. Belangrijkste eis is het herwaarderen van rechtspositie van leerkrachten. Dit is al jaren een heet hangijzer in het verkeer met de werkgever. De regering heeft onlangs besloten de leerkrachten in een aparte ambtenarencategorie onder te brengen. De herwaardering gaat gepaard met een loonaanpassing.

21/02/2017

Geen vonnis in zaak leraren en regering Suriname
De rechter heeft dinsdag opnieuw geen vonnis gewezen in de rechtszaak tussen de regering enerzijds en de Bond van Leraren (BvL) en de Alliantie van Leerkrachten in Suriname (ALS) anderzijds. Wilgo Valies, voorzitter van deze bonden, zei na de zitting dat er een tussenvonnis is uitgesproken, waarin staat opgenomen dat de onderwijsbonden duidelijkheid moeten verschaffen over hun vorderingen.

De regering heeft de stakende onderwijsbonden voor het gerecht gesleept om ze te dwingen hun staking op te heffen. Indien de leerkrachten toch doorgaan met het staken heeft de regering een vordering ingediend van SRD 100.000 per uur. Als tegenvordering heeft de BvL en de ALS de rechter gevraagd de regering te dwingen hun eisen in te willigen en bij nalaten een dwangsom van SRD 1.000.000 te vorderen.

15/02/2017

Geen loon voor stakende Surinaamse leerkrachten
PARAMARIBO, 15 feb – Leerkrachten die staken, zullen geen loon ontvangen. ‘No work, no pay’, zegt vicepresident Ashwin Adhin. Het is een besluit van de regering aan de vooravond van mogelijk een hervatting van het lerarenprotest. Het besluit hing al enige tijd in de lucht.


Op dinsdag 14 februari werd de situatie van staking besproken door dhr. Beckers met de kerngroep tijdens de lessen NC Zedenleer.

We hebben wat meer informatie betreffende de staking in Suriname.  

Bron: De Waterkant

12/01/2017

PARAMARIBO, 12 jan – Leerkrachten blijven actie voeren om een beter loon. De ‘herwaardering’, zoals het officieel wordt genoemd, is al te lang uitgesteld, vindt vakbondsman Wilgo Valies. Een oproep om naar het werk te gaan, wordt dan ook terzijde gelegd. President Desiré Bouterse liet zich niet verleiden tot een confrontatie.

Het staatshoofd gaf niet thuis toen de honderden actievoerders zich meldden bij het Presidentieel Paleis. Er was ook niemand aanwezig om een petitie in ontvangst te nemen. Het bevreemdt Valies. Doorgaans wordt dat altijd wel geregeld. Volgens het Kabinet van de President is het gebruik dat vooraf gemeld wordt dat een petitie zal worden aangeboden. Valies ziet het als een weigering de rechten van de leerkrachten te erkennen: “Maar wij gaan onbevreesd door.”

De staking heeft vooral het middelbaar onderwijs getroffen. Volgens het ministerie van Onderwijs Wetenschap & Cultuur is het overgrote deel van het onderwijs intact. Zowel minister Robert Peneux als Valies zegt open te staan voor overleg. Intussen zijn duizenden leerlingen wel verstoken van onderwijs. De herwaardering zou al in 2015 geregeld zijn, maar is vaker uitgesteld, eerst om de parlementsverkiezingen en later vanwege geldgebrek bij de overheid.

17/01/2017

Leerkrachten die aangesloten zijn bij de Bond van Leraren (BvL) en de Alliantie van Leerkrachten in Suriname (ALS) gisteren tijdens een stakingsvergadering in theater Unique. Ze zijn vastbesloten ook vandaag in staking te blijven en doen dat totdat de regering ze hun zin geeft. “Wij zullen blijven protesteren tegen de wijze waarop de leraren behandeld worden en de afspraken die niet worden nagekomen”, aldus Wilgo Valies voorzitter van beide organisaties. Vanwege de stakingen zijn de schoolonderzoeken (SO’s) op verschillende middelbare scholen uitgesteld.

25/01/2017

De staking van de leden van de Bond van Leraren (BvL) en de Alliantie voor Leerkrachten in Suriname (ALS) wordt voortgezet. Wilgo Valies, voorzitter van de BvL en ALS, zegt dat het van de regering zal afhangen welke stappen de leden verder zullen ondernemen. De staking in Suriname duurt al tien dagen.

De structuren van de politieke partij NPS hebben dinsdagavond het standpunt van partijvoorzitter Gregory Rusland bekrachtigd om de acties van de onderwijsbonden fysiek te ondersteunen. De ondersteuning duurt net zolang totdat er een duurzame oplossing is gevonden voor de problemen.

Ondertussen heeft de Surinaamse regering besloten naar de rechter te gaan. De BvL en ALS moeten onmiddellijk het onderwijsproces hervatten vindt de regering.

27/01/2017

PARAMARIBO, 27 jan – De staking op verschillende onderwijsniveaus gaat gewoon door. De regering heeft een voorstel gedaan voor verhoging van het loon. De leerkrachten hebben het voorstel radicaal afgewezen. Het deugt van geen kanten, was de indruk tijdens een vrij rumoerige vergadering.

De Bond van Leraren en de de Alliantie van Leerkrachten in Suriname zijn niet vinden voor een voorlopig voorstel. Na een week van besluiteloosheid, is voorgesteld om een voorschot te geven. De regering biedt vijfhonderd Surinaamse dollar (ongeveer vijftig euro) per maand. Dat moet voldoen in afwachting van een definitieve regeling.

Het laatste is waar de leerkrachten voor gaan. De reeds ruim een week durende staking moet leiden tot een financiële ‘herwaardering’. Het voorstel volgt op twee dagen van ‘intensief’ overleg tussen regering en vakbonden. De leerkrachten zeggen geen vertrouwen te hebben in de regering. Die had beloofd dat de herwaardering in januari gereed zou zijn. Het is uitgesteld. Daarom ook wordt het voorstel afgewezen.

29/01/2017

Het beeld van stakende leerkrachten in de straten van Suriname verdwijnt voorlopig. Maandag wordt het onderwijsproces hervat, maar de Bond van Leraren (BvL) en Alliantie van Leerkrachten in Suriname (ALS) hebben de regering een ultimatum van twee weken gesteld. Uiterlijk 13 februari moet er een oplossing komen over de looncomponent in het herwaarderingsprogramma. Aldus werd besloten op de algemene ledenvergadering van de BvL en ALS gisteren.

PARAMARIBO, 29 jan – De staking van de leerkrachten op verschillende onderwijsniveaus wordt niet onvoorwaardelijk beëindigd. Dit bleek tijdens de bijeenkomst van honderden leden van de Bond van Leraren en de Alliantie van Leerkrachten in Suriname, ALS. Het gebeurt met tegenzin.

De actievoerders bleken niet allen even enthousiast over het ‘opschorten’ van de reeds twee weken durende staking. Maar Wilgo Valies, voorzitter van beide vakbonden, vond dat een voorstel van de kortgedingrechter een ‘kans’ moest worden gegeven. Dit inzicht kreeg uiteindelijk de overhand bij het gros van de leden. De opschorting is niet zonder voorwaarden. De regering krijgt twee weken de tijd.

Voor midden februari moet een oplossing worden gevonden. De leerkrachten eisen herwaardering van hun positie. Het komt praktisch neer op een verhoging van hun ambtenarensalaris. Volgens Valies verloopt de herwaardering veel te traag. De ALS bestaat uit ontevreden leden van vakbondskoepel FOLS. De laatste gaat wel akkoord met een tijdspad dat de regering heeft uitgezet voor de loonsverhoging.


13 januari hebben wij onze beste wensen voor het nieuwe jaar gemaild waarin we hen veel geluk en een goede gezondheid toewensen. En dat we hopen dat 2017 ook een jaar wordt met een succesvolle verderzetting van onze Scholenband.

Vervolgens hebben we op maandag 16 januari een mail terug ontvangen van de directrice Angela van Broekhoven. Zij kijken eveneens uit naar het verdere verloop van de Scholenband. Zij hopen op een betekenisvolle band met onze school. Momenteel zijn ze druk bezig voor de Scholenband, maar ze hebben in Suriname te maken met een situatie dat er staking is in het onderwijs. De directrice houdt ons op de hoogte wanneer alles terug genormaliseerd is. Wij werken ondertussen verder met onze leerlingen aan de opdrachten.


Op woensdag 7 december hebben we een mail gekregen van de VVOB met de melding dat ons actieplan werd goedgekeurd! Dit actieplan hebben we samen met onze Surinaamse school opgesteld. Het VVOB heeft feedback toegevoegd aan ons actieplan. Deze aandachtspunten zullen we goed doorlezen en we zullen er rekening mee houden tijdens de uitvoering van het actieplan.


Vrijdag 2 december hebben we gemaild naar Suriname met de melding dat we ons actieplan overgemaakt hebben naar de VVOB. Nu moeten we even wachten of dit actieplan wordt goedgekeurd.

Ondertussen hebben we ook samen gezeten (met het kernteam) om een aantal opdrachtjes op te stellen. Wij hadden 4 opdrachten in gedachten om elkaar en onze omgeving, land beter te leren kennen. Deze opdrachten zouden wij laten uitvoeren door 4 verschillende groepjes leerlingen. De eerste opdracht laten wij uitvoeren door onze kerngroep. Wij plannen deze activiteiten tijdens de maand januari. Daarna kunnen wij dan alle informatie en foto’s aan elkaar doorgeven via mail. We kijken dan eventueel even na of de opdrachten hun doel bereikt hebben. In een latere fase kunnen we uitwisselen wat de volgende stap kan zijn (eventueel via een Skype-sessie). De thema’s waterproblematiek, afvalproblematiek, milieu, leefgewoonten, landbouw, groenten, … kunnen dan in concrete acties en opdrachten gegoten worden. In ieder geval hebben onze leerlingen dan al een beeld van België / Suriname, van elkaar en van elkaars school. De directrice heeft al laten weten dat ze de mail goed ontvangen heeft en op 8 december zal ze samen zitten met haar team om de mail en opdrachtjes te bespreken. De Scholenband is nu echt wel van start gegaan!


Sinds 29 november is onze kerngroep opgericht die zal instaan voor de uitwisseling van informatie, foto’s, … met onze Surinaamse partnerschool. Deze leerlingen zijn Van Snick Clovis, Coppens Kobe, Merchiers Jianni, Daul Hector en Aerts Smauel uit 3 Elektromechanica aangevuld met Vanlimburg Mozes, Baeyens Vico en Limpens Siebe uit 3 Lichamelijke Opvoeding en Sport. We zullen nu een mail opstellen met een aantal opdrachten die zowel de Surinaamse als de Belgische kerngroep moeten uitvoeren.

Opmerking: op de foto’s ontbreekt Siebe Limpens wegens afwezigheid.


Op donderdag 17 november hebben we onze eerste Skype-sessie gehad met onze Surinaamse school. We hebben gesproken met Angela van Broekhoven, de directrice, en een leerkracht. Dit is zeer goed verlopen. We hebben kennis gemaakt met elkaar en overlopen hoe we onze Scholenband zien.

Hieronder een beknopt verslagje van wat we allemaal besproken hebben:
- Zij hebben een team samengesteld met een voorzitter, iemand voor de financiën, een secretaris en een ondervoorzitter. Bij ons bestaat het kernteam uit 3 personen namelijk dhr. Beckers, mevr. De Pessemier en dhr. Vanslembrouck.
- Zowel zij als wij gaan een kerngroep van ongeveer 8 tot 10 leerlingen oprichten. Hun kerngroep zal bestaan uit leerlingen van 13 à 14 jaar. Onze kerngroep zal bestaan uit leerlingen van 3TSO, dus eveneens leerlingen van 13 à 14 jaar.
- Om te beginnen zullen de kerngroepen van leerlingen een mail opstellen om elkaars school voor te stellen. Er kunnen ook vragen gemaild worden naar elkaar. In een eerste fase gaan we de mail naar de directrice sturen en zij zal zorgen dat de mail dan terecht komt bij de leerlingen. Omgekeerd zal dit ook zo gebeuren. In een latere fase kunnen we overgaan tot Facebook, Skype of andere sociale media.
- Eerste project: wij gaan hier 3 Surinaamse groenten verbouwen en zij daar 3 Belgische groenten. We volgen de evolutie op en wisselen informatie en tips uit. Dit doen we met de leerlingen. Bij ons zal dit opgestart worden vanaf maart, aangezien het nu niet mogelijk is om groenten te verbouwen. De Surinaamse school stelde volgende groenten voor: een knolgewas, een bladgroente en pepers. Wij gaan nog even nadenken welke Belgische groenten wij gaan voorstellen.

We hebben reeds verschillende malen gemaild met onze partnerschool in Suriname. Op donderdag 17 november zullen we een eerste keer met elkaar Skypen. Tijdens deze eerste skype-sessie zullen we kennis maken met elkaar en bespreken hoe we het concreet gaan aanpakken. Meer info zal volgen na de skype-sessie. Wij zijn zeer enthousiast en kijken er naar uit!


 Schooljaar 2015 – 2016
Opstart scholenbanden

Op 22 juni hebben we een mail ontvangen van onze partnerschool uit Suriname en zij zien een scholenband met onze school volledig zitten. Superleuk nieuws dus ! ! ! Volgend schooljaar zal er met de leerlingen gewerkt worden aan een moestuin volgens de principes van permacultuur. Tegelijk zullen door verschillende leerkrachten lessen gegeven worden rond het thema ecologie waarbij er aandacht zal besteed worden aan Suriname. De bedoeling is dat we van elkaar leren en onze ervaringen uitwisselen via brief, mail, sociale media, … Hoe we dit concreet zullen aanpakken, zullen we met onze partnerschool bespreken via een volgende mail. Wij houden jullie op de hoogte!


Op 30 mei hebben we onze eerste mail gestuurd naar de H.J. De Vriesschool. Daarin hebben we ons land, onze gemeente en onze school voorgesteld. We hebben eveneens een voorstel gedaan om te werken rond milieu-educatieve projecten met als hoofddoelstelling interculturele uitwisseling, het versterken van wereldburgerschap en het doorbreken van stereotypen en vooroordelen.

Nu is het ongeduldig wachten op een mail van onze school uit Suriname!


In mei hebben we goed nieuws ontvangen. Onze aanvraag is aanvaard en er is een school gevonden in Suriname waar we een scholenband kunnen met opstarten. Het gaat om de H.J De Vriesschool voor lager beroeps gericht onderwijs met een administratieve, economische, technische en een verzorgende stream.  We zullen nu contact leggen met de school en afspraken maken met elkaar rond welk thema we zullen werken. Ons voorstel is om te werken en informatie uit te wisselen rond permacultuur. Dit hebben we in ons twinningproject ook al gedaan (meer info kan je hieronder te weten komen).

Profiel H.J. De Vriesschool: KLIK HIER

Schoolstructuur lager onderwijs in Suriname

Het gewoon lager onderwijs telt zes leerjaren en kinderen worden ingeschreven vanaf hun zesde jaar. Aan het eind van de zesde klas – ze zijn dan meestal twaalf jaar oud – doen alle leerlingen een toelatingstoets voor het meer uitgebreid lager onderwijs (mulo). Wie daar niet voor slaagt, kan naar andere vormen van vervolgonderwijs, zoals lager beroeps gericht Onderwijs (lbgo), lager technisch onderwijs (lto), lager nijverheidsonderwijs (lno), eenvoudig beroepsonderwijs (ebo) en eenvoudig technisch onderwijs (eto).

De nationale vlag van Suriname is de vlag van de Republiek Suriname. Hij werd officieel in gebruik genomen op 25 november 1975, bij de viering in het sportstadion van het bereiken van de onafhankelijkheid van het land. De vlag bestaat uit vijf horizontale strepen, van boven naar onderen in de kleuren groen (dubbele breedte), wit, rood (viervoudige breedte), wit en groen (dubbele breedte). In het centrum van de vlag bevindt zich een gele, vijfbenige ster.

Het rood symboliseert de vooruitgang en de strijd voor een beter bestaan; het wit staat voor vrijheid en gerechtigheid (vrede) en de kleur groen is symbool voor de vruchtbaarheid van het land. De ster symboliseert de hoop op een “gouden” toekomst oftewel, zoals scholieren wordt geleerd: eenheid.


Via Scholenbanden vinden scholen uit het Noorden en het Zuiden elkaar. Van het verzenden van foto’s tot een fysieke uitwisseling … Van het leren van elkaars taal tot uitwisselen van lesmateriaal … Van brieven schrijven tot inleefdagen … Hoe de band er ook uitziet, belangrijk is dat het voor beide partijen zinvol, boeiend en plezierig is. Daar wil VVOB vzw, samen met de scholen in Vlaanderen en in het Zuiden, werk van maken!

scholenbanden_inspiratiegids2 dsfdqs

 


Dit schooljaar is onze school begonnen met het opstarten van een scholenband. Onze aanvraag is binnen en we wachten ongeduldig op nieuws.


Twinning

Schooljaar 2014 – 2015
Projectdag Twinning

Ook dit schooljaar is onze school betrokken bij een uitwisselingsproject met een Marokkaanse school. Op 26 maart zullen we met de 6de jaars naar Marokko vliegen om daar kennis te gaan maken met onze Marokkaanse partnerschool welke even buiten Fes gelegen is. Elk jaar koppelen we hieraan ook een thema waaraan zowel onze als de Marokkaanse leerlingen aan werken. Het gemeenschappelijke thema waar we dit jaar aan werken is een educatieve voedseltuin.

Maandag 2 maart zijn we dan ook met de leerlingen aan de slag gegaan op een lapje grond dat eigendom is van onze school en dat zich aan de Rijdtmeersen bevindt. Onder begeleiding van een expert van Goodplanet, de organisatie die jongeren tracht de principes van duurzaam leven bij te brengen, hebben onze leerlingen die dag een introductie gekregen in de basisprincipes van de permacultuur. Permacultuur is een agricultureel project dat zo wordt ontworpen dat het net als een ecosysteem zichzelf in stand houdt. In dit systeem willen we in de komende jaren met de leerlingen voedsel produceren. De leerlingen proberen al doende dus een duurzame actie te ondernemen waarbij zorg voor de aarde en zorg voor de mens centraal staan en waarbij het voedsel ook zal gedeeld worden met zo veel mogelijk mensen. Op de projectdag zijn leerlingen ter plaatse eerst heel het stuk grond gaan opmeten en hebben ze het nadien in een nauwkeurig plan opgetekend. De volgende stap bestond erin om werkelijk te gaan ontwerpen boven op het plan dat ze getekend hadden. Hierbij moesten leerlingen aan systeemdenken doen, rekening houden met de biotische en abiotische factoren: welke planten staan er al, van waar komt het licht, de wind, Noord-Zuid bepaling enz. Nadien zijn de leerlingen opnieuw naar de tuin geweest om een takkenhaag aan te leggen en reeds bepaalde sectoren voor te bereiden voor het aanplanten van voedselproducerende planten. Nog voor we vetrekken naar Marokko zullen we reeds een aantal meerjarige planten gepland hebben waaronder fruitboompjes, bessenstruiken en aardbeien. Het mooie aan dit project is dat het meerjarig project zal zijn waarbij de kennis en kunde van leerlingen op leerlingen worden overgedragen met als resultaat dat we uiteindelijk een autonoom voedselproducerende tuin hebben gecreëerd.

VERSLAG Twinning Marokko: klik hier


Schooljaar 2013 – 2014
Twinning Marokko: 
klik hier

Schooljaar 2012 – 2013
Twinning Marokko:
klik hier

23 maart 2013

Rond  14.00 u was het verzamelen geblazen in Charleroi. We moesten  twee uur voor vertrek aanwezig zijn om in te checken. Wij reden die bewuste zaterdag in de sneeuw van Brakel naar Charleroi, hopelijk konden we dit weer een weekje achter ons laten. We hadden echter goede vooruitzichten voor Marokko: geen sneeuw daar en rond de twintig graden.

Rond 16.00 u stegen we tenslotte op. Iedereen was door de controle geraakt zonder problemen, bagage was niet te zwaar, de documenten waren in orde . Dat was alleszins een stressloze start. KA Etterbeek vergezelde ons op deze vlucht voor hun eigen Twinning met een openbare school in Fez. We spraken daar al even af om op donderdagavond in Fez onze ervaringen te delen. Mooie en interessante vooruitzichten!

Rond 19.00 u kwamen we aan in Fez, zonder problemen door de douane, vlug nog wat geld wisselen in de luchthaven (Dirham) en onze chauffeurs konden ons wegbrengen naar ons verblijf in Fez, een bungalowpark “Diamant Vert”. ’s Avonds aten we daar in het restaurant van Diamant Vert en deden het rustig aan want er stond ons nog een imposant programma te wachten.

24 maart 2013

SEFROU

We vertrokken rond 9.30 u met twee kleine bussen richting Sefrou, afstand 30 km. Onze eerste stop was in Bahlil, een bergdorp met grotwoningen, steil naar omhoog gelegen. Onze gids Mohamed wachtte ons op om uitleg over zijn dorp te geven. Hij inviteerde ons ook in zijn eigen grotwoning, uitgehakt door generaties Marokkanen, om thee te drinken klaargemaakt en opgediend volgens oude traditie. We vervolgden onze weg met Mohamed naar Sefrou, de kersenstad met prachtige oude ommuurde medina en na onder andere een bezoek aan een oude synagoge ging het richting Aggaï watervallen: schitterende natuur en ambiance met Marokkaanse jongeren die zich aan het amuseren waren bij het water.

Onze terugtocht door de Midden-Atlas leverde vergezichten op over schitterend witte dorpjes in prachtige natuur tegen de hellingen geplakt en zonovergoten! Terug in Fez gingen we samen eten en namen we die avond de eerste keer het openbaar vervoer om terug te keren naar Diamant Vert, bus 17 zouden we nog vele keren nemen. Voor minder dan 40 eurocent bracht deze bus ons van ons verblijf naar Fez en omgekeerd. Goedkoop maar een heel avontuur om te weten te komen waar de bus kwam en wanneer hij kwam. Om het nog niet te hebben over het nummer van de bus…

25 maart 2013

VOLUBILIS – Meknes – Moulay Idriss

Afstand: 70 km en vertrek opnieuw rond 9.30 u.

Vandaag stond veel cultuur op het programma: een Romeinse site, de medina van Meknes en Moulay Idriss, het “Mekka van de armen” genoemd. Op weg naar Volubilis konden we weeral genieten van het mooie landschap waar plots in het landschap deze historische site uitgezaaid ligt, midden in het groen en weg van de beschaving.

Deze historische plek is schitterend en was ooit zeer befaamd voor de goede kwaliteit graniet en marmer die daar gevonden werd. De stad werd pas in de 18e eeuw verlaten om te worden afgebroken en bouwmateriaal te leveren voor de constructie van de paleizen van Moulay Ismail in het nabijgelegen Meknes. Als deze afbraak niet had plaatsgevonden, dan was Volubilis misschien een van de best bewaarde Romeinse locaties geweest. De ruïnes die men vandaag de dag aantreft in Volubilis verhalen over hoe schitterend mooi deze stad ooit geweest moet zijn.

Samen met onze gids gingen we deze plek, UNESCO werelderfgoed, ontdekken en vooral dan de prachtig bewaarde mozaïeken. We vervolgden onze weg na een verfrissend berbers theetje (het was immers 25 graden die dag) op het “toeristische terras” van deze site. Ons volgend panoramisch uitzicht onthulde Moulay Idris, een verzameling van witte huisjes die tegen de berg aankleven. Kijk maar mee naar de pracht ervan…

Moulay Idriss is een plaatsje tussen de bergen, de huizen hier zijn bijna allemaal wit waardoor het er erg mooi uit ziet. Tussen alle witte huisjes zie je een paar groene daken. Onder het grootste dak ligt het graf van Idriss I (bracht de Islam naar Volubilis). Idriss I is een profeet van Mohammed en bracht de Islam naar Marokko. Moulay Idriss is dan ook een heilige stad. Deze heilige stad trekt jaarlijks duizenden pelgrims. Moulay Idriss wordt ook wel eens ‘het Mekka van de armen’ genoemd. Wie niet over voldoende middelen beschikt om, eens in zijn leven, de bedevaart naar Mekka te ondernemen, kan naar deze heilige stad op pelgrimstocht gaan.

In een typisch Marokkaans restaurant net buiten de muren van de medina van Meknes begonnen we onze kennismaking met deze mooie Marokkaanse stad. Vanuit het restaurant keken we uit op de Bab al-Mansour, de grootste stadspoort van Marokko.

Een paar honderd meter achter de poort van Meknes bevindt zich het mausoleum van de stichter van deze Koningsstad: Moulay Ismaël. Hij is een van de grootste figuren uit de Marokkaanse geschiedenis, het mausoleum is voor niet-moslims ook toegankelijk. Prachtig betegelde mozaïeken, duizelingwekkend stucwerk en verfijnd houtsnijwerk versieren dit mausoleum.

26 – 27 – 28 maart 2013

Fez : Etablissement Mekouar

Tijdens twee halve projectdagen op school werkten de laatstejaars ASO, TSO en BSO enkele thema’s uit in functie van het twinningproject “Maroc’eau”: voorstelling van onze school, onze streek, ons onderwijssysteem en onze inspanningen rond waterproblematiek en milieu. Deze presentaties zouden dienen als aanknoping voor de uitwisseling van gedachten en ideeën met de leerlingen van onze Marokkaanse twinningschool: Etablissement Mekouar te Fez.

Op 26 maart presenteerden ze hun werk in de school. Iedereen volgde aandachtig deze uiteenzetting van KTA Brakel. Er kwamen ook interviews, geluidsfragmenten en andere werkvormen aan te pas. De leerlingen hadden kosten noch moeite gespaard om hun punt te maken. En dat alles in het Frans uiteraard!

We sloten af met een kwis voor de Marokkaanse jongeren en er kwamen vele vragen uit het aandachtige publiek. Het officiële gedeelte werd afgerond met een drankje en een koekje, zo typisch voor de Marokkanen. Na nog een informele babbel en een partijtje volleybal namen we afscheid tot de volgende dag.

Op woensdag konden we zien hoe een typische maaltijd werd klaargemaaakt, werden we rondgeleid door de school. Vooral het informaticalokaal kwam aan bod. Nadia en Mouhjahida (directeur van deze school) wilden ons graag tonen hoe de bijdrage hieraan door KTA Brakel van vorig schooljaar was aangewend: een investering in zes (bijna) nieuwe computers. Ook het labo en andere klassen waren opengesteld. Arnoud van VZW Goodplanet (onze coaches voor dit Twinning project) kwam langs om kennis te maken met de school. Daarna aten we samen de lekkere couscous op.

Op onze terugweg die dag wandelden we ook nog eens naar het koninklijk paleis in Fez. Mooi decor voor een groepsfoto. De koning van Marokko, Mohamed VI, besteeg in 1999 de troon als opvolger van zijn vader Hassan II en wordt geprezen voor zijn moderniseringen. Zo zorgde hij er alleszins voor dat de vrouwen meer rechten kregen. De Marokkanen hebben veel respect voor hun koning.

Donderdag 28 maart was het de beurt aan de leerlingen van Etablissement Mekouar om hun ideeën rond vervuiling, waterzuivering en waterschaarste te delen met onze zesdejaars.

We nodigden Mouhjahida, Nadia en de secretaresse van de school uit om samen met ons en KA Etterbeek in Fez te dineren. Ook de twee dames begeleiders van KA Etterbeek namen hun contacten mee. De leerlingen hadden een gezellige babbel met de leerlingen van het Brusselse atheneum en konden hun Marokko ervaringen uitwisselen.

’s Avonds konden we gebruik maken van de busmaatschappij  die KA Etterbeek had ingehuurd om naar het bungalowpark terug te keren. Het waren drie intensieve uitwisselingsdagen geweest, zowel met Etablissement Mekouar als met KA Etterbeek. Maar het was zeker en vast de moeite geweest. Onze horizonten waren verruimd, ideeën vergaard, enthousiasme te over.

29 maart 2013

IFRANE AZROU

Afstand : 66 km  en vertrek rond 9.30 u voor een dagje natuur.

“Ski-oord, bronnen, meren, cederbossen, dieren en veel groen”, dat zou onze leidraad voor deze dag worden. Na dit intermezzo vervolgden we onze weg naar Ifrane. De stad staat bekend als wintersportoord en heeft als bijnaam “Klein Zwitserland”. Deze stad werd door de Fransen begin 20ste eeuw gesticht en doet heel Europees aan. De stad is bekend om zijn universiteit, de Al-Akhawayn Universiteit (Engelstalige privé-universiteit met heel hoog inschrijvingsgeld), één van de koninklijke paleizen en uiteraard ook om zijn leeuw. En ook om de kunstige taart van Simon…

Na een drankje op een zonovergoten terras in Ifrane gingen we richting Azrou (betekent rots) om te middagmalen in een typisch Marokkaans eethuisje langs de weg. En daarna zouden we apen gaan spotten. Een theetje van het huis? Ah oui bien sûr, waha.

Rond vier uur in de namiddag gingen we op weg naar een plek in de cederbossen (langs de weg van Ifrane – Azrou) waar we de berberapen konden voederen. Dit leverde hilarische taferelen op. Terug aangekomen in Diamant Vert verfristen we ons en trokken onze avondkledij aan. Vanavond stond immers een diner-spectacle op het programma in Fez: een goochelaar met witte duif inbegrepen, muzikanten, buikdanseressen en een traditionele trouwceremonie met onze eigen Raïsa als bruid wisselden we af met couscous, kip, salade marocaine, fruit en zoete koekjes. Schitterend, lekker, wervelend en heel erg toeristisch ! Moe maar voldaan kropen we die avond onder de dekens. We hadden vandaag weer enorm veel indrukken van Marokko opgedaan.

30 maart 2013

Fez: Medina met gids

In de namiddag hadden we via Nadia Bibisse, lerares Engels en Informatica van Etablissement Mekouar, een gids kunnen regelen om de oude medina van Fez te bezoeken. We hadden als doel de oude ambachten te ontdekken in deze oude stad, met een wirwar van straatjes en een kleurenpallet dat heel erg Marokkaans is. Bovendien gingen we morgen naar huis en moesten we nog geschenken op de kop tikken. “Shoppen” in de medina van Fez, dat betekent keihard onderhandelen en aan den lijve ondervinden hoe het prijsmechanisme werkt. En onze leerlingen waren goeie onderhandelaars, net alsof ze hun hele leven niets anders gedaan
hadden. De Marokkanen in de medina van Fez prezen hun waren aan: de bakker, de herborist, de leerlooierij, … We keken, vergeleken, bewonderden, keurden af en … kochten.

We namen afscheid van Nadia en onze gids, we overwonnen nogmaals het openbaar vervoer in Fez en gingen onze valiezen inpakken. Of ik citeer: “aan de kant aan de kant, Steffie is bijna weer in ’t land”. Het is zeer goed geweest. Dikke pluim voor onze leerlingen: multicultureel, toegankelijk, sociaal, openminded, geëngageerd, zelfstandig,  jongvolwassenen, wereldburgers  en en en en … Dat was onze bedoeling.  Zo hebben we het graag.


Op zaterdag 23 maart 2013 zijn onze leerlingen vertrokken naar Marokko. In het programmaboekje vindt u alle informatie terug. Wij wensen onze leerlingen en de begeleiders een interessante, boeiende twinningreis toe!


KTA Brakel lanceert nationaal posterproject

Op woensdag 24 oktober had het KTA Brakel De Rijdtmeersen de bijzondere eer om de wereldberoemde fotokunstenaar Yann-Arthus Bertrand te ontvangen. Aanleiding hiervoor was de lancering van de gloednieuwe posteractie voor scholen van Goodplanet Belgium, het Belgische broertje van Goodplanet.org. Deze organisatie, gesticht in 2005, heeft als doel de mensen ecologisch bewust te maken. Zo stuurt GoodPlanet  Belgium naar zo’n  8500 Belgische scholen een set van 20 posters rond een milieugerelateerd thema, onder meer gemaakt door de heer Bertrand.  Dit jaar werd gekozen voor het thema ‘water’.

Datzelfde ‘water’ vormt ook de spil in de communicatie tussen het KTA Brakel en de Marokkaanse school Institut Mohammed Mekouar in Fes. Beide scholen zijn immers betrokken bij een twinning- of duoproject. Dergelijk project, gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, wil de contacten tussen de Vlaamse en Marokkaanse jongeren stimuleren en het wederzijdse begrip tussen de beide partijen vergroten. Na de verkennende contacten vorig schooljaar werd besloten om de waterproblematiek als basis voor de communicatie tussen beide scholen te kiezen. In de loop van het schooljaar 2012-2013 staat bovendien een bezoek van de laatstejaars van het KTA aan de Marokkaanse zusterschool gepland.

Het twinningproject én de focus op het waterprobleem maakte van het KTA Brakel dan ook de ideale plek om het nationale posterproject “Water, een vitale levensbron” te lanceren. Tot de genodigden behoorden o.a., naast de heer Bertrand zelf, minister van staat Herman De Croo, die zich, perfect tweetalig, opwierp als tolk van de heer Bertrand; Bart De Vos, voorzitter van The World Youth Parliament for water; kunstenaar Frank Liefooghe; striptekenaar Gilbert Declercq; acteur Marijn Devalck en Jo Van Cauwenberghe, voorzitter van Green.  Zij kozen elk hun favoriete poster uit en bedachten ook een mogelijke oplossing voor de mondiale waterproblematiek. Diverse oplossingen kwamen aan bod, de ene al wat ludieker dan de andere. Of wat dacht u ervan om uw paraplu enkel nog omgekeerd te gebruiken? Of enkel nog te douchen wanneer het regent? Dit waren maar enkele van de ideeën die zanger Gerry De Mol en zangeres/Thuis-actrice Muriël Bats voorstelden. Ook heel wat jongeren kwamen hun favoriete poster én oplossing presenteren. Niet enkel de leerlingen van het KTA Brakel maar ook de jongens en meisjes van de Marokkaanse school, Frasnes-Lez-Anvaing en de OKAN-klas werden gevraagd om hun visie te geven op de wereldwaterproblematiek. Eén ding is duidelijk: de waterproblematiek leeft wel degelijk onder onze jongeren.

Ten slotte werd ook Yann-Arthus Bertrand gevraagd om zijn ultieme oplossing voor het waterprobleem voor te stellen. Hij kwam tot de conclusie dat we vooral minder moeten consumeren. Wist u bijvoorbeeld dat in België het gemiddelde waterverbruik per dag rond de 130 liter bedraagt? En dan hebben we het alleen nog maar over het rechtstreekse waterverbruik. Ook voor het maken van onze auto, kledij, vlees, koffie, gsm etc. is immers water nodig, veel water. Een mentaliteitswijziging dringt zich met andere woorden op en het wordt hoe dan ook een moeizaam proces. Laten we dan ook hopen dat de posteractie én de waterconferentie in het KTA Brakel bijzonder veel navolging krijgen en een voorbeeld mogen zijn voor de andere scholen van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

Het Nieuwsblad: klik hier


 

Posters 

Nationaal evenement op het KTA Brakel De Rijdtmeersen op woensdag 24 oktober 2012

Op woensdag 24 oktober 2012 is het KTA Brakel De Rijdtmeersen gastheer voor de lancering van de nieuwe nationale posteractie voor scholen van GoodPlanet Belgium, de Belgische afdeling van GoodPlanet.org, de stichting van internationaal vermaard fotokunstenaar Yann-Arthus Bertrand. Onder anderen de artiest zelf, minister van staat Herman De Croo, vertegenwoordigers van de overheid en Jo Van Cauwenberge, directeur van Green vzw, zullen aanwezig zijn.

Yann-Arthus Bertrand lanceerde in 2003 het milieuproject en de videotentoonstelling “6 milliards d’Autres”, een getuigenis van mensen uit de hele wereld over levensgebonden thema’s zoals liefde, haat, dood, leven. In 2005 riep hij GoodPlanet.org in het leven, een stichting die zich tot doel stelt het milieu te beschermen en door middel van acties allerhande de klimaatsveranderingen een halt toe te roepen. In 2009 werd deze organisatie in Frankrijk erkend als stichting van openbaar nut.

In België werkt GoodPlanet.org onder de noemer GoodPlanet Belgium samen met de Koning Boudewijnstichting en Green vzw. Green vzw begeleidt sinds 1997 projecten en vormingen over water, energie, mobiliteit… ondermeer voor scholen. Jaarlijks stuurt GoodPlanet Belgium naar 8.500 Belgische scholen een set van een 20-tal posters rond een milieugerelateerd thema. Naar aanleiding van het driejaarlijkse Wereld Water Forum dat plaatsvond in het Franse Marseille in maart 2012 werd voor het nieuwe werkjaar “water” gekozen als thema voor de posteractie. Het is deze nationale posteractie die gelanceerd wordt in onze school op 24 oktober.

GoodPlanet Belgium en GoodPlanet.org kozen voor België KTA Brakel De Rijdtmeersen als lanceringsplaats voor de nieuwe posteractie. Vorig schooljaar startte onze school een twinningproject met een Marokkaanse school in Fes, het ‘Institut Mohammed Mekouar’. Het twinningproject, een initiatief van de Vlaamse gemeenschap, heeft tot doel de contacten te stimuleren tussen Marokkaanse en Vlaamse jongeren en op die manier ook het wederzijdse begrip en de wederzijdse betrokkenheid tussen beide gemeenschappen te vergroten. Na een verkennend bezoek aan de school in Fes werd besloten het thema “water” te kiezen als basis voor de communicatie tussen beide scholen. Milieuproblemen in het algemeen en de waterproblematiek in het bijzonder bleken de jongeren uit beide scholen nauw aan het hart te liggen. Tijdens het schooljaar 2012-2013 worden de contacten tussen de beide groepen leerlingen verder uitgebouwd, ondermeer via Facebook. In de loop van 2013 staat een bezoek gepland van de leerlingen van het 6de jaar van het KTA Brakel aan de zusterschool in Fes.

De lanceringsactie op 24 oktober 2012.

Op de lanceringsactie van woensdag 24 oktober zullen bekende personen hun engagement voor de scholenactie rond “Water” uitspreken. Zij kozen elk zelf uit de posters van Yann-Arthus Bertrand de poster die hen het meeste aanspreekt en bedachten een mogelijke oplossing voor de waterproblemen in de wereld. Naast Yann-Arthus Bertrand zelf en Jo Van Cauwenberge (Green vzw) zullen ook de heer Herman De Croo, minister van staat, de 19-jarige rechtenstudent uit Poperinge Bart De Vos, voorzitter van The World Youth Parliament for Water, kunstenaar Frank Liefooghe en leden van het gemeenteraadsbestuur hun keuze toelichten.

Tijdens de lanceringsactie zal ook een groep leerlingen van het KTA Brakel De Rijdtmeersen haar keuze voor een affiche bekendmaken en haar antwoord op een waterprobleem formuleren. Hetzelfde zullen de leerlingen van de Marokkaanse zusterschool in Fes doen tijdens een videoconferentie, een vertegenwoordiging van athenée royal L. Tellier uit Frasnes-les-Anvaing waarmee het KTA Brakel al jaren een uitwisseling doet in het kader van de lessen Frans, de leerlingen uit de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van de Middenschool van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap in Kortrijk en leerlingen van basisschool De Rijdtmeersen.

Uiteindelijk zullen alle oplossingen voor de waterproblemen worden gebundeld en door Bart De Vos worden meegenomen naar het volgende Wereld Water Forum, dat plaatsvindt in 2015 in Zuid-Korea.

Het programma

10 uur                         Onthaal

10u30                         Verwelkoming door de directeur van de school, de heer De Schinckel, de heer De Croo, de heer Van Cauwenberge en de heer Bertrand.

11 uur                         Muzikaal intermezzo

11u05                         Zesdejaars van het KTA Brakel geven toelichting bij het twinningproject met de zusterschool in Fes.

11u30                         Bekende en minder bekende mensen motiveren hun keuze voor een poster van de heer Bertrand en formuleren hun oplossing voor een waterprobleem.

11u45                         Muzikaal intermezzo

11u50                         Bekende en minder bekende mensen motiveren hun keuze voor een poster van de heer Bertrand en formuleren hun oplossing voor een waterprobleem.

12u30                         Einde, gelegenheid tot vragen en interview, receptie.


Schooljaar 2011 – 2012
Prospectiereis Marokko

Van 11 mei tot en met 19 mei maken vijf collega’s (zie foto) een prospectiereis naar Marokko in het kader van het twinningproject. Daar zullen ze een aantal dagen met de partnerschool in Fez werkvergaderingen hebben. De bedoeling is dat volgend schooljaar  de leerlingen van het 6de jaar naar Marokko kunnen gaan om een onvergetelijke ervaring te beleven. Doel van het project is te komen tot een uitwisseling van ervaringen tussen de Vlaamse en de Marokkaanse scholen, op basis van vakoverschrijdend werken, waarbij de ontwikkeling van de identiteit en het creëren van verdraagzaamheid centraal staat. Verder moet het project bijdragen tot een verhoogd maatschappelijk bewustzijn bij leerlingen en leerkrachten. Respect, gelijkwaardigheid en diversiteit zijn sleutelwoorden in dit proces.


Projectdag Marokko: maandag 23 april 2012

Op maandag 23 april 2012 werden de gewone lessen vervangen door een projectdag rond Marokko. De hele dag maakten de leerlingen in praktische workshops kennis met de rijke cultuur en geschiedenis van dit land. Een greep uit de aangeboden workshops: hennatattoos schilderen, Marokkaanse dans, Marokkaans koken, juwelen maken, musiceren op djembé, …

Ook tijdens de reguliere lessen werkt onze school vakoverschrijdend rond het Twinningproject. Leerlingen van het vijfde jaar bijvoorbeeld maakten in het kader van de lessen aardrijkskunde en informatica een powerpointvoorstelling over Marokko.


Fotowedstrijd in het teken van Marokko


Begin dit schooljaar stapte onze school in een Twinning- of zusterproject met een school in Marokko. De bedoeling van dit project is de leerlingen van beide scholen te laten kennismaken met het leven van leeftijdsgenoten in een andere cultuur. Het KTA Brakel is een school die cultuur en wereldburgerschap, een open kijk op de wereld en zelfontplooiing hoog in het vaandel draagt, overeenkomstig het Pedagogische Project van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.



 MILIEUZORG OP SCHOOL

Dikketruiendag

In 2005 organiseerde Milieuzorg Op School (MOS) van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (Vlaamse overheid) de eerste Dikketruiendag. 16 februari 2005 was precies de dag waarop het Kyotoprotocol in werking trad. Deze campagne past in het Vlaamse klimaatbeleidsplan 2013-2020.

Op 28 juni 2013 keurde de Vlaamse Regering het Vlaams Klimaatbeleidsplan (VKP) 2013-2020 definitief goed. Het plan bestaat uit een overkoepelend luik en twee deelplannen: het Vlaams Mitigatieplan (VMP), om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, en het Vlaams Adaptatieplan (VAP) om de effecten van de klimaatverandering in Vlaanderen op te vangen.

De Vlaamse Dikketruiendag en de Nederlandse Warmetruiendag zijn jaarlijkse campagnes van respectievelijk de Vlaamse overheid en Klimaatverbond Nederland, rond klimaatsverandering. Door de verwarming tenminste 1 graad lager te zetten en een warme trui aan te trekken kan iedereen 6% energie besparen. Beide campagnes beogen mensen bewust te maken van de (gevolgen van de) opwarming van de aarde en om mensen en organisaties te laten ervaren hoe simpel het is om energie te besparen, hoeveel het oplevert en om mensen te stimuleren om hun energiegebruik eens onder de loep te nemen. Hier is een grote winst voor het klimaat te boeken. De Warmetruiendag en de Dikketruiendag worden jaarlijks op of rond 16 februari georganiseerd: de dag dat in 2005 het Kyotoprotocol in werking trad.

Onze school neemt elk jaar deel aan de Dikketruiendag. De verwarming wordt dan een graadje lager gezet en iedereen die zijn eigen tas meebrengt, krijgt tijdens de  ochtendspeeltijd een tas warme chocomelk of soep.

Meer info: www.dikketruiendag.be

2012-02-16 10.20.18 DSCN0160 DSCN8861

IMG_1300 IMG_1308 kta brakel_0127 (2)IMG_5033


Schoolroutekaart 2011

Tijdens het schooljaar 2010-2011 rees het idee bij de fietsersbond Brakel en de Brakelse scholen om in nauwe samenwerking met de gemeente Brakel en de lokale politie een schoolroutekaart aan te maken. Tijdens de startvergadering van september 2010 werd de doelgroep vastgelegd. De schoolroutekaart zal gesubsidieerd worden door de gemeente Brakel en uitgedeeld worden aan de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs.

Tijdens de volgende vergaderingen van november en december 2010 werden op de kaart van Brakel de meest veilige fietsroutes voor leerlingen naar alle Brakelse scholen aangeduid. Hierbij werd aandacht besteed aan moeilijke of gevaarlijke punten. Deze gevaarlijke punten werden extra benadrukt aan de hand van foto’s en tekstmateriaal. Deze kaart werd op maat gemaakt voor kinderen en jongeren!!

Met deze schoolroutekaart op zak kennen onze leerlingen dus de meest aangewezen woon-schoolroutes uit hun gemeente. Deze kunnen ze dan ook met hun ouders gaan verkennen. Aan de hand van de schoolroutekaart kunnen leerkrachten (want ook zij krijgen een exemplaar) lessen opbouwen rond verkeersveiligheid, fietsen en mobiliteit. Leerlingen, ouders en personeel worden aangemoedigd om verplaatsingen met de fiets te maken. Zo worden klassenuitstappen zo veel mogelijk georganiseerd met de fiets. Het aantal auto’s aan de schoolpoort moet zienderogen dalen.

Op 28 januari 2011 zaten de betrokken partijen opnieuw samen. Deze dag werd de apotheose en uitreiking van de schoolroutekaart besproken. Op dinsdag 3 mei 2011 zal de markt van Brakel fietsvrij gemaakt worden. De leerlingen van de derde graad basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs komen die dag allemaal met de fiets naar de markt. Zij maken gebruik van de fietspooling om onder begeleiding van leerkrachten en politie in groep naar de markt te fietsen. Daar worden zij ontvangen door Peter Van Petegem, peter van het project. Tijdens een gezond ontbijt wordt hen de schoolroutekaart overhandigd met de nodige uitleg. Via de groene routes (die de leerlingen deze ochtend in groep volgden) kunnen leerlingen op veilige en rustige wegen naar hun school fietsen. ‘s Avonds worden de leerlingen opnieuw onder begeleiding van leerkrachten en ouders in groep naar huis gebracht.


Wereldwaterdag 22 maart 2010

In het kader van Milieuzorg Op School, organiseerden de leerlingen en het personeel een project tijdens de waterweek van 22 maart tot en met 26 maart 2010.


Bezoek waterzuiveringsinstallatie 16 november 2009

In het kader van Milieuzorg Op School, bezochten de derdejaars de waterzuiveringsinstallatie te Oudenaarde op 16 november 2009. Gezien ons hoofdthema van MOS kadert rond ‘water ‘, leek ons dit een prima idee! Hoewel we met liters water onder onze voeten liepen, leek het grootste watergevaar van boven te komen. Toch hielden we het droog, zodat we ongestoord alle onderdelen van de zuiveringsinstallatie konden bekijken! De gids van Aquafin legde ons stap per stap de werking uit en liet ons bij elk onderdeel van de zuivering een kijkje nemen! Zo werden naast de wetten van Archimedes, ook waterbacteriën gebruikt om het water terug leefbaar te maken!

In het tweede deel kregen we een video te zien over de opbouw van Aquafin! Hier kwamen we te weten dat alle waterlopen in België onleefbaar zouden zijn tegen 2015 mocht er niet ingegrepen zijn! Dankzij hun optreden zwemmen er nog altijd vissen, zijn er nog altijd waterplanten,… Hopelijk leerden de leerlingen niet enkel iets bij over de werking van het waterzuiveringssysteem, maar kwamen ze ook tot het inzicht dat wij watervervuiling  preventief  moeten aanpakken. De grootste waterproblematiek ligt immers bij ons! Wij moeten dus zelf de eerste stap zetten!


Uitreiking MOS logo 8 november 2009

Eind vorig schooljaar kregen we het goede nieuws dat onze school het eerste MOS logo behaalde. Dit dankzij verschillende projecten en initiatieven van de werkgroep MOS, leerlingen, ouders en personeel van onze school.

In totaal werden 95 Oost-Vlaamse scholen beloond voor hun inspanningen voor Milieuzorg Op School en kregen het MOS logo. De secundaire scholen kregen hun logo bij De Vieze Gasten in Gent, de scholen uit het basisonderwijs mochten hun logo ophalen in cc Nova in Wetteren. Het derde luik wordt telkens uitgereikt op Vlaams niveau in Brussel. Op dit ogenblik hebben 593 basisscholen uit Oost-Vlaanderen de MOS-milieubeleidsverklaring ondertekend.  Daarmee gaven zij te kennen dat de school zich actief wil inzetten voor milieuzorg. Ook 210 Oost-Vlaamse secundaire scholen ondertekenden een intentieverklaring en participeren aan het project. Zij beloven dat ze systematisch acties organiseren en inspanningen leveren om alle schoolleden voor milieuzorg te sensibiliseren.


VISIETEKST MILIEUZORG OP SCHOOL (MOS)

Met MOS (Milieuzorg Op School) stapt onze school in een actiegericht en educatief milieuproject. MOS geeft onze leerlingen de verantwoordelijkheid aan hun natuurlijke en sociale omgeving te werken. Met eigen accenten werkt onze school dan ook aan vele (vakoverschrijdende) eindtermen, dus ook aan waarden en attitudes. MOS geeft milieuzorg een plaats in de hele schoolstructuur, zodat leerlingen via relevante ervaringen de school beleven als een onderdeel van hun samenleving.

Een milieuvriendelijke en milieubewuste school worden, dat was ons doel. De eerste stap was de ondertekening van een milieubeleidsverklaring. Als MOS-school streven we naar voorkoming en beheersing van milieuproblemen, gekoppeld aan milieuzorgdoelen, aan concrete milieuwinst en financiële winst. Dit trachten we te bereiken met de hulp van de hele campus: leerlingen, ouders, leerkrachten, hulponderwijzend personeel, secretariaat, economaat, directie en MVD personeel.

Dit maakt van MOS een project voor de hele school. Een milieuzorgsysteem op school is een samenhangend geheel van milieuvriendelijke maatregelen en voorzieningen waarbij zoveel mogelijk betrokkenen samenwerken. De leerlingen werken samen met hun leerkrachten, directie, ouders en schoolpersoneel aan milieuzorg. Aandachtsvelden zijn energie, afvalpreventie en duurzame materialen, water, groenvoorziening en mobiliteit.