GWP Londen

In de week van maandag 31 maart tot vrijdag 4 april trokken de leerlingen van de tweede graad op GWP-reis naar Londen. De vierdaagse schoolreis bestond uit een goed gevuld programma, met een boeiende mix aan cultuur, kunst, sightseeing en ontspanning.

Op dag 1 maakten de leerlingen kennis met de stad vanuit the London Eye. Daarna snuisterden we door de Britse muziekwereld in de British Music Experience (O2-Arena). De dag werd afgesloten door twee Engelse gidsen, die ons door de binnenstad loodsten.

Dinsdag 1 april was de dag van het stadsspel. Via een vragenlijst verkenden de leerlingen op een educatieve manier de belangrijkste musea en bezienswaardigheden van Londen.

Woensdag griezelden we in de London Dungeon en kwamen we tot rust in één van de vele winkels van Oxford Street. De voetbalfans konden dan weer hun hartje ophalen in het Emirates Stadium (Arsenal). ’s Avonds was het gezellig vertoeven in de musical Thriller.

Afscheid namen we van Londen in Camden Town, waar we de stad op een alternatieve manier leerden kennen. Maar de terugreis was niet compleet zonder een bezoek aan de mooie tuinen van Hever Castle. Een unieke reis die bovendien prachtige foto’s en veel blije gezichten opleverde!

GWP Deinze (LO en Sport)

Voor de studierichting “LO en Sport” werd een aparte GWP georganiseerd in Deinze, waar onze leerlingen onder handen werden genomen door de enthousiaste begeleiders van de organisatie “Teamadventure”. Met een zeer gevarieerd en competitief programma kregen onze sporters een uitgelezen kans om zich met elkaar te meten in kracht, tactiek, behendigheid en mentale weerbaarheid. Heel wat duels werden uitgevochten op het scherp van de snede … en zo hoort het ook. Uiteraard werden deze mentale en lichamelijke inspanningen gecompenseerd met de nodige ontspanning. Kamperen in tenten, samen ontbijten in openlucht, ‘s avonds gezellig rond het kampvuur, … waren dan ook de momenten om te koesteren. Een méér dan geslaagde GWP!

Twinning Marokko

Respect, gelijkwaardigheid en diversiteit zijn de sleutelwoorden in een twinningproject tussen een Vlaamse en Marokkaanse school. Een twinning wordt opgezet op basis van vakoverschrijdende eindtermen. Elke school bepaalt een thema in overleg met de Marokkaanse partner. Bij ons was het thema afval.

Vorig schooljaar hadden we met onze zesdejaars al een eerste keer Marokko verkend. Toen zijn we gedurende de volledige reis in de buurt van de stad Fes gebleven. Dit jaar kozen we voor een doorreis waarbij we drie van de vier Marokkaanse koningssteden bezochten en eindigden aan de Atlantische kust. We begonnen onze reis in Fes, en eindigden na 9 dagen in het kuststadje Agadir. Lees meer …

Kangoeroewedstrijd

De Kangoeroewedstrijd is er voor alle leerlingen vanaf het derde leerjaar tot en met het tweede jaar middelbaar onderwijs. Er zijn 4 edities, elk bedoeld voor een specifieke doelgroep: Springmuis, Koala, Wallaroe en Wallabie.

Deze vier edities zijn:
  • Springmuis: bedoeld voor leerlingen uit het derde en vierde leerjaar lager onderwijs;
  • Koala: bedoeld voor leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar lager onderwijs;
  • Wallaroe: bedoeld voor leerlingen uit het eerste en tweede jaar secundair onderwijs (B-stroom);
  • Wallabie: bedoeld voor leerlingen uit het eerste en tweede jaar secundair onderwijs (A-stroom).

Kangoeroe laat je ervaren dat wiskunde op elk niveau heel leuk en uitdagend kan zijn. Even je hersenactiviteit opdrijven voor een aantrekkelijke reken- of denkpuzzel is best wel gezond en een prima belevenis. Ontdek dat je meer kan dan je zelf dacht. En wat is er leuker dan te laten zien dat je meer kan dan jouw leerkracht van je had verwacht! Bovendien valt iedere leerling in de prijzen!

De Kangoeroewedstrijd bestaat uit 24 meerkeuzevragen die stuk voor stuk een vonkje creativiteit, een flits van inzicht, vragen. Deze reken-, denk- en puzzelvraagjes worden per editie opgesteld en zijn op die manier steeds aangepast aan de kennis van de leerlingen uit die editie. De tijdsduur bedraagt 50 minuten voor Springmuis en Koala en 75 minuten voor Wallaroe en Wallabie. Vijf antwoorden per opgave zijn gegeven, één is er correct. De eerste vragen zijn makkelijk, maar gaandeweg worden ze lastiger. Wie haalt de eindstreep zonder te struikelen?

Meedoen met Kangoeroe is plezier voor iedereen, ook voor leerlingen zonder wiskundeknobbel. Na afloop zie je ze hun oplossingen vergelijken; nog dagenlang wordt er over doorgepraat. De vragen gaan mee naar huis: vaders en moeders, ooms en tantes krijgen ze voorgelegd en die willen zich natuurlijk ook niet laten kennen!

Meer info: klik hier

GIP

Op maandag 24 februari stelden onze leerlingen TSO/BSO hun GIP voor aan de juryleden. Een dikke proficiat aan onze leerlingen, die het schitterend hebben gedaan. En uiteraard danken wij ook de aanwezige juryleden voor hun aanwezigheid en hun deskundige mening.

Sport op School!

In januari is KTA Brakel gestart met het nieuwe project “Sport op School” met als uitdaging om onze leerlingen en leerkrachten aan het sporten te krijgen. Tal van sportactiviteiten (unihockey, minivoetbal, dans, fitness en start to run) werden aangeboden onder de middag en zelfs na de schooluren. Als we vandaag de deelnamecijfers bekijken, dan mogen we met enige fierheid meegeven dat we méér dan 80 leerlingen hebben kunnen motiveren om aan sport te doen. Het LO-team, dat zijn schouders onder dit project heeft gezet, is dan ook heel tevreden, maar blijft ernaar streven om nog meer leerlingen in beweging te krijgen.

“Lang leve de TV” en “The Monuments Men”

De televisie viert haar 60ste verjaardag en wij vierden mee! Vrijdag 21 maart vertrok onze derde graad naar Gent om een wandeling te maken door authentieke set-decors en honderden legendarische beeldfragmenten, foto’s en kostuums te bekijken. Onze leerlingen namen deel aan de ’IQ-quiz’ van Herman Van Molle, presenteerden ‘Het Journaal’ met Jan Becaus, konden op hun eigen manier het weer voorspellen en telefoneerden in het decor van Joske Vermeulen. Het hoeft niet gezegd dat dit schitterende foto’s opleverde.

In de namiddag genoten we van de film ‘The Monuments Men’. De film speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en handelt over een ongewone groep Amerikaanse militairen die de opdracht krijgen om door de Nazi’s geroofde kunstwerken terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaars. Deze ‘monuments men’ zijn bereid hun levens te geven om kunstschatten zoals het Lam Gods (Gent) en de Madonna van Michelangelo (Brugge) te redden en zo ons cultureel erfgoed niet verloren te laten gaan.

Uitwisselingsproject met Frasnes-lez-Anvaing

Naar jaarlijkse gewoonte vond de taaluitwisseling plaats tussen onze leerlingen van 4A en de leerlingen van l’Athenée Royal Lucienne Tellier uit Frasnes-lez-Anvaing. Beginnen deden we met het schrijven van een mail in het Frans naar een leerling uit Frasnes-lez-Anvaing. De leerlingen van Frasnes schreven hun mail in het Nederlands. De mails werden door elkaar verbeterd. Lees meer …

Vlaams schoolschaakkampioenschap 2014

Op zaterdag 15 maart nam KTA Brakel – Campus De Rijdtmeersen voor het eerst deel aan het Vlaams schoolschaakkampioenschap voor het Middelbaar onderwijs. Dit jaar ging het toernooi door in het college O.-L.-V. ten Doorn te Eeklo. Elke ploeg bestond uit 4 deelnemers van dezelfde campus en men speelde steeds op hetzelfde bord, waarbij de beste startte op bord 1, de tweede beste op bord 2, enzovoort. Er namen 20 ploegen deel en de scholen kwamen uit alle windstreken. Antwerpen, Anderlecht, Noord-Limburg, Gent, maar ook Geraardsbergen en Brakel waren vertegenwoordigd. Het niveau van de spelers varieerde van matig/gemiddeld tot zeer hoog. Door wat te verbroederen kwamen we te weten dat sommigen enkel af en toe op school speelden, maar dat de meesten actief waren in een goede schaakwerking op school of in een schaakclub. Er waren 9 ronden, waarbij elke
speler 15 minuten op de klok had staan. Lees meer …

Meer info: klik hier